Svikt (Eng: failure) innen mekanisk design kan være så mye rart:
Spenningskonsentrasjon er et sentralt aspekt ved svikt i form av både plastisk deformasjon, brudd og utmatting, så la oss konstruere et enkelt eksempel:
I en konstruksjon er det en plate med lengde 150 mm, bredde 50 mm og tykkelse 5 mm. Platen er laget av en aluminiumslegering med E-modul lik 70 GPa, Poissons forhold lik 0.33 og flytstyrke på 300 MPa.
Platen blir utsatt for en strekklast i lengderetning, $F_x$ = 25 kN, og konstruktøren mener dette skal gå fint, med god margin:
L, b, t = 150, 50, 5 # [mm]
F = 25000 # [N]
sig_x = F/(b*t) # [MPa]
sig_yield = 300 # [MPa]
messageToTheBoss = 'Med Fx = {} N blir det jo bare {} MPa i tverrsnittet, mens flytestyrken er på hele {} MPa'.format(
F, sig_x, sig_yield)
print(messageToTheBoss)
Konstruktøren har kommet frem til at det absolutt må være et hull med diameter lik 10 mm i platen. Her skal det vistnok trekkes kabler gjennom.
Konstruktøren, med internjett-kurs i mekanikk, mener fortsatt at dette går helt fint, med god margin, siden tverrsnittet kun har blitt redusert med 25%:
D = 10 # [mm], diameter på hull
b = b-D # [mm], effektiv bredde
sig_x = F/(b*t) # [MPa]
messageToTheBoss = 'Helt ok (!) med hull på {} mm diameter. Gjennomsnittlig spenning blir bare {} MPa.'.format(D, sig_x)
print(messageToTheBoss)
Det konstruktøren har glemt, eller aldri vist, er følgende enkle huskeregel:
Det blir alltid spenningskonsentrasjoner (lokale spenninger som er høyere enn gjennomsnittet) når den strukturelle stivheten er diskontinuerlig.
Hullet representerer selvsagt en disskontinuitet, og da må det litt mer avansert beregning til. Vi hopper over analytiske løsninger og går rett til en Finite Element Analysis av problemet (mest på grunn av fine farger og illustrasjoner :-)
Resultatet viser at spenningen $\sigma_x$ (S11 i figuren) nå faktisk er over flytestyrken, med en faktor grovt regnet lik 3 i forhold til en plate uten hull. (For en plate der b >> D og L >> D, får vi eksakt en spenninskonsentrasjonsfaktor på 3)
Hva vil skje med platen nå da?
Vi kan sette opp en relativt enkel modell for den plastiske oppførselen til aluminiumslegeringen som følger:
Plastisk flyt vil skje over flytestyrken (300 MPa) og fører til lineær (og isotrop) fastning opp til en spenning på 350 MPa og ved en tøyning lik 0.02. Deretter vil materialet flyte ideal-plastisk (uten fastning). En skisse av denne spenning-tøyningskurven blir som følger:
import numpy as np
import matplotlib.pyplot as plt
plt.plot([0,300/70000, 0.02, 0.1], [0, 300, 325, 325], color='red')
plt.xlim(0,)
plt.ylim(0,)
plt.grid()
plt.show()
Legger denne materialoppførselen til i FEA-modellen, og dobler lasten for å være sikker sikker på å få betydelig med plastisk deformasjon. Vi forventer nå å få en spenning på rundt 200 MPa i områder som har stor distanse fra hullet, noe resultatene viser:
PEEQ står for ekvivalent plastisk tøyning og kan sammenholdes med mises-spenning (S, MISES) i forhold til spenning-tøyningskurven som definerer materialets oppførsel. Vi ser altså at det kun oppstår flyt i et begrenset volum, og siden mises-spenningen ikke er større enn 316 MPa, vil materialet i plastisk sone forsatt fastne ved videre plastisk deformasjon.
Nå er ikke vår venn konstruktøren helt ferdig med design-fasen, for en ny brilliant ide har dukket opp: Hullet skal være firkantet og orientert som vist i følgende figur:
Argumentet for denne løsningen er 100% kosmetisk: det ser jo mye stiligere ut liksom.
Analysen viser imidlertid at dette var en dårlig ide:
Skarpe hjørner skaper singulære problem, der spenningen potensielt går mot uendelig. Denne FEA-modellen vil ikke kunne fange opp singulære problem, men vi ser at løsningen gir skikkelig høy spenning i hjørnet...!!
I Bruddmekanikk ser vi nettop så slike singulære problem som sprekker representerer.